Vissza

Egy méretes hölgy titkai, az MS Zenóbia elsüllyedése

Egy méretes hölgy titkai, az MS Zenóbia elsüllyedése

írta: Gőcze Csaba

A Földközi-tenger harmadik legnagyobb, de világszínvonalon az egyik legérdekesebb roncsa az MS Zenobia, amely rendre felkerül a Top 10-es listákra.  Az 1980 június 7-én elsüllyedt Challenger osztályú ro-ro komphajó a közhiedelem szerint első útján süllyedt el máig tisztázatlan körülmények közt.

A hivatalos közlemények szerint a ballasztrendszer meghibásodása következtében a hajó felborult és Larnaca halászkikötőjétől 1,5 km-re elsüllyedt.  Az elsüllyedése óta eltelt 39 év során rengeteg legenda és összeesküvés elmélet kapott szárnyra a hajó balsorsát illetően. Ezek közül a három legérdekesebb nagy vonalakban így szól:

  1. A Zenóbiát szándékosan biztosítási csalás elkövetése céljából maga a hajóstársaság süllyesztette el, hiszen csak a fedélzeten lévő áru korabeli értéke 200 millió angol fontra becsülhető. Ezt a feltevést azzal támasztják alá, hogy a balesetben senki sem halt meg, illetve hogy a hajó már június 2-án megdőlt és az utasokat valamint a legénység nagy részét evakuálták. Érdekes adalék a történethez az a köztudott tény miszerint a biztosítási összeget a mai napig nem fizették ki.
  2. A hajó fegyvereket szállított Libanonba, Szíriába, Irakba, Iránba esetleg Jordániába vagy bármely más tetszőleges Közel-Keleti országba, hogy melyikbe az a mesélő személyétől függ. Abban mindenesetre egyetértésre jut minden összeesküvéselmélet hívő, hogy a Zenobiát a Moszad, vagy a CIA esetleg egy harmadik meg nem nevezett titkos társaság süllyesztette el. Ezt alátámasztják azzal a ténnyel, hogy a bal oldalára dőlő hajót 4 napos haldoklása során sikerült egyenesbe hozni. Mikor a kapitány már elbocsátotta a mentésben segédkező szakembereket hirtelen kilengett jobbra, majd balra és ismét 45 fokos szögben balra dőlve állapodott meg. Pontosan annyi időre, ami elegendő volt a kapitánynak és a maradék legénységnek a hajó elhagyására. Feletébb gyanús. Az elméletet alátámasztani látszik az a sokat emlegetett információ is, miszerint az alig pár órája-napja a tenger fenekén 42 méteres mélységben oldalára dőlve pihenő roncson, az éjszaka leple alatt feketébe öltözött búvárok több merülést is végrehajtottak. Hosszúkás tárgyakat emeltek ki a tengerből, majd sietve és feltehetően csöpögve távoztak egy a Larnacai reptérről startoló, felségjelzés nélküli katonai szállítógéppel. Valószínűleg egy keszonkamrába igyekeztek oly nagyon.Mindenesetre a legenda szerint a hajó középső rakodófedélzetén rengeteg mostmár üres fa doboz található, amelyet e sorok írója is meg tud erősíteni.
  3. Egy másik történet szerint a hajóval együtt mélybe veszett egy papagáj és egy kutya is. Ez előbbi állítólag a hajó éttermében egy kalitkában tartózkodott a süllyedés pillanatában, a kutya pedig az egyik kamion sofőrfülkéjét őrizte. Nos, a kalitkát és papagájmaradványokat, illetve egy hátborzongató szélvédő mögött kísértetiesen lebegő házőrzőcsontokat ezidáig senki sem talált. Furcsa is lett volna, ha a kiürítéstől a süllyedésig eltelt 4 nap alatt senkinek sem tűnt volna fel az állatok keltette ricsaj. Arról is szól a fáma, miszerint a kapitány a hajója elvesztése után záros határidőn belül felakasztotta magát. Ezt szinte lehetetlen kideríteni, mivel nemhogy az öngyilkosságnak, de még a kapitány, sőt az egész legénység egyetlen tagjának a neve sem maradt fenn, legalábbis legjobb tudomásom szerint.

 

Az egyetlen teljes bizonyossággal állítható tény az, hogy mostmár valószínűleg sosem fogjuk megtudni mi is történt azon a múltba vesző hajnalon, amely a Földközi-tenger egyik legérdekesebb roncsával ajándékozta meg a búvárokat.

A 178 méter hosszú, 28 méter széles roncs némi rozsdától eltekintve majdhogynem tökéletes állapotban bal oldalán fekszik. Mivel a jobb oldali korlát, a roncs legmagasabban fekvő része 17 méteren van, nyíltvizi kártyájukat megszerzett búvárok számára is kényelmesen merülhető. Míg a 42 méteres mélység és főleg a hajó 3 dimenziós labirintust alkotó belső terei a legelszántabb technikai búvárok számára is tartogatnak kihívásokat. Érdekességét nem csak óriási méretei, hanem gyakorlatilag érintetlen, részben a tenger fenekén pihenő rakománya adja. A fedélzeten az elsüllyedés idején tartózkodó 130 jármű között voltak munkagépek, fél marhákat és több ezer tojást szállító hűtőkocsik, illetve 21 magyar kamion is. Ez utóbbiak közül egy jól záró hűtős végül fellebegett és a hullámok kisodorták a partra. Ugyan a sofőr vezetőfülkéjébe telepített TVje menthetetlenül tönkrement, még kártérítésre sem méltatta ez ügyben a Hungarocamion. A szerelvény végül némi javítás és takarítás után menetkész állapotban angolosan távozott.

2019. Február 4.